Terug

Premiepercentages en maximum premieloon 2026

11 december 2025
Sociale verzekeringen

De minister van SZW heeft de premiepercentages voor de sociale verzekeringen en het maximum premieloon voor 2026 vastgesteld.

Verzekering20252026
 AOW  17,9%  17,9%
 Anw    0,1%    0,1%
 Awf, lage premie    2,74%   2,74%
 Awf, hoge premie    7,74%   7,74%
 Ufo    0,68%   0,68%
 Aof, hoge premie    7,64%   7,63%
 Aof, lage premie    6,28%   6,27%
 Opslag kinderopvang    0,5%    0,5%

Het maximum premieloon bedraagt in 2026 € 79.409. Het maximum dagloon is 1/261 deel daarvan en komt uit op € 304,25.

Bronvermelding

  • datum: 11 december 2025
  • bureau: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • karakter: besluit
  • nummer: stcrt-2025-42324
247d8aef7567ce1260f7fe1213afda41

Misschien ook intressant

Belastingplan
Maatregelen Loonbelasting
Onbelaste reiskostenvergoeding naar € 0,25 De gerichte vrijstelling voor reiskosten wordt met terugwerkende kracht tot 1 januari 2026 verhoogd van € 0,23 naar € 0,25. In navolging van deze verhoging worden ook het forfait voor
Belastingplan
Aanpassingen Btw en accijns
Tarief sierteelt en ballonvaarten Sierteeltproducten zijn onder meer bloembollen, bloemen, planten en boomkwekerijproducten zoals kerstbomen. Het verlaagde btw-tarief van 9% op deze producten wordt afgeschaft. Vanaf 1 januari 2028 geldt het algemene
Belastingplan
Wijzigingen Overdrachtsbelasting
Verlaging algemeen woningtarief overdrachtsbelasting van 8% naar 7% Het tarief van de overdrachtsbelasting voor zogenaamde niet-hoofdverblijfwoningen, zoals woningen die investeerders kopen voor de verhuur, wordt verlaagd van 8% naar 7%. Deze